Spännande studier

Sista momentet på differentell psykologi är otroligt spännande. Vi har precis börjat men har hunnit prata om grundläggande molekylärgenetik, tvillings och adoptionsstudier och gener, hjärna och beteende. Intressant, klurigt och lite omskakande bland tankarna. Allt har inte landat än och mycket är lite svävande, men det har varit en väldigt intressant första vecka på tredje momentet.

Lite av det som vi pratat om är exempelvis

  • Allt är genetiskt. Såklart i olika grad och såklart med senare inverkan av miljö. Men grunden är att allt vi får med oss är genetiskt. Hur det sen ger uttryck kan dock variera.
  • Vi människor är till 99,9% lika i generna. Endast 0,01% skiljer oss åt och ändå är vi ”så pass olika”.
  • Varför enäggstvillingar som delar både gener och miljö ändå är olika?
  • Vad epigenetik (Epigenetik betyder vid sidan av generna och kan ses som en bro mellan miljö och arv) är och hur det skulle påverka oss och synen på evolutionen om det visar sig stämma.
  • Pleitrofi – att en genotyp kan påverka olika fenotyper (Till exempel storlek eller ögonfärg, detta varierar mellan individer)
  • Polygenocitet – att flera genotyper kan påverka en och samma fenotyp.
  • Polymorfism – vanliga variationer i DNA:t. Den vanligaste kallas SNP (eller snipp) och innebär att ett baspar har bytt ”partnerbokstav”. Detta kan ge noll effekt eller effekter som sjukdom, längd eller liknande.

Mycket intressanta ämnen men också information som tar tid att smälta och tid att få ihop i hjärnan. Igår jobbade vi med molekylärgenetik vilket jag tyckte var sjukt svårt. Ska sätta mig och jobba med det nu och hoppas att lite lossnar innan dagens föreläsning om evolution och beteende.

Annonser

Snabb, svettig träning och magisk mat

Älskar träning och älskar att bli svettig. Igår hade jag lite tidsbrist efter en lång dag i skolan med forskningskonferens (redovisningen gick bra!!) och innan middag med mormor och morfar. Så drog till gymmet och körde tio varv av följande övningar.

  • 10 chins med gummiband
  • 10 knäböj med axelpressar
  • 10 bicepscurls
  • 10 tricepsarmhävningar

28 minuter senare så var en massa chins (100!!!), knäböj (100!!), curls (100!!) och armhävningar (100!! Hehe, ja ni fattar ;)) gjorda. En dusch senare blev det magisk middag med mamma, mormor och morfar på en asiatisk restaurang i stan. Fantastiskt gott och alltid så mysigt att umgås.


I morse var jag trött i huvudet och visste inom mig att jag sovit alldeles för lite. Efter jobb, träning, tvätt och storrensning av garderoben så blev det soffan, popcorn, fika och Syrror på play. Nu ska jag sova och är så redo för chokladmässan och att Rasmus kommer hit imorgon.

Moment två på differentiell psykologi

Veckan har bestått att jobba med ett eget projekt kring en vald artikel. Två och två har vi analyserat en studie, skrivit en sammanfattning, förberett en redovisning och jämfört med annan litteratur vi fått del av under momentet. Imorgon ska det hela redovisas på en liten Forskningskonferens på Karolinska Institutet. Ämnet Sofie och jag har skrivit om handlar om hur personlighetsdrag förändras under ett livsspann. Något som varit både spännande och roligt. Det är alltid lite extra kul när en själv får välja område att läsa in sig på. 

Kort har vi beskrivit artikeln såhär: Målet med studien var att studera stabilitet och förändring i personlighetsdrag genom livsspannet. Denna studies resultat jämfördes med tidigare resultat från liknande studier, för att se hur väl dessa stämmer överens. Flera tidigare studier har visat att stabilitet i personlighet ökar med åldern. Det finns dock en debatt och därmed olika teorier om i vilken ålder personligheten anses vara mest stabil. Problematik har också visats i att det finns få studier som har deltagare som är över 70 år och därför är det svårt att dra slutsatser om förändring i personlighetsdrag i slutet av livet. Denna studie vill alltså fortsätta undersöka redan tidigare upptäckter och även komplettera där det finns luckor.

Studien som genomfördes var en longitudinell studie, med en första undersökning år 2005 och en andra undersökning år 2009. För att genomföra denna studie deltog ett stort urval av personer, under första undersökningen deltog 20 434 personer (52% kvinnor) och under andra undersökningen deltog 14 110 personer från första undersökningen samt 6 324 nya personer. Detta för att uppfylla samma antal deltagare vid första och andra mätningen. Testet som användes för att mäta personlighetsdrag är taget från The Big Five Theory, även kallat femfaktorteorin. Testet består av följande fem dimensioner: öppenhet, samvetsgrannhet, extraversion, vänlighet och neuroticism. Tre item användes på varje dimension, således valdes ett urval av femton item för att få testet såväl mätbart som enkelt för deltagaren.

I studien framkom såväl bekräftande uppgifter kring tidigare studier som nya påfund. Det mest utmärkande för denna studie var dess bidrag till förståelse för hur äldre förändrar sig personlighetsmässigt. Dessutom ger studien en komplett bild av personlighetsdrag i flera åldersgrupper där vi i öppenhet ser en minskning med åldern medan vi i vänlighet ser en ökning med åldern. Samvetsgrannhet däremot visar ett kurvlinjärt mönster.

På flera sätt är studien såväl relevant som bidragande till befintlig forskning. Dock finns det flera aspekter att ha i åtanke vid framtida studier. En problematik att ha med i beräkningen är antal item på testet och avvägningen som måste göras där, en annan är att de äldre i studien inte är ett representativt urval för generationen då de som väljer att delta tenderar att vara piggare än de som faller bort. I framtiden kommer andra resultat kunna ge en ännu klarare bild av förändring i personlighetsdrag då studier med fler uppföljningar genomförs, då denna studie endast innehåller en uppföljning.

Ganska spännande, visst? Slutklämmen på momentet är nu alltså att öva in ett föredrag om studien samt att imorgon presentera. Klockan 9.40 går vi på scen och har tio minuter på oss för att beskriva och svara på frågor. Imorgon klockan 17.00 är vi förhoppningsvis klara med moment två och är redo att ta helg. En helg med lite jobb, träning, besök från mormor och morfar, vin, besök på chokadmässa och häng med Rasmus. Bra helg!

Vildmarksloppet 2017

I fredags eftermiddag klev jag och Sofie på tåget i Stockholm. Med godis och fika rullade vi mot Småland och Nässjö för att sedan åka vidare till Ramkvilla. Tog en sväng om (i mörkret) för att visa Sofie min lilla by. Pekade ut skolan, mormor och morfars hus och plockade en solros hos familjen Larsson. Drog sen hem för tacos och glass hemma hos bästa pappa. 

Lördagen inleddes med frukost och sedan cyklade vi bort till äventyrsbyn där Vildmarksloppet skulle gå av stapeln. Övade igenom uppvärmingen vi skulle hålla, hämtade ut nummerlappar, åt lite bulle och sen var det dags för första starten. Sex starter skickade vi iväg med en uppvärmning på tio minuter. Lite småruggit väder så som tur nog hade vi kort med paus mellan varje start så vi fick röra på oss hela tiden. Efter sjätte uppvärmningen var det dags för även oss att tagga till och springa iväg över hinder, i lera och i sjön. 

Ja. Leriga, blöta och kalla blev vi definitivt. Men vi fick också svettas och skratta massor. Vi klättrade upp för nät, balanserade på balansbrädor, bar på däck, klampade fram i gyttja, sprang i sjön och mycket, mycket mer. 36 minuter efter start kom vi i mål och mitt hjärta slog minsann för fullt. En hamburgare och lite snack med ramkvillabor senare så cyklade vi hem och duschade varmt och bäddade ner oss framför Tro, hopp och kärlek. Mysigt kvällshäng hos bästa grannarna och sedan hem för middag, spel och fika innan kropp och huvud checkade ut för dagen. 


Idag kickade vi också igång löpare med uppvärmning och pepp. Vi avslutade även idag med att springa loppet. Idag i familjeklassen då vi sprang med Jimmi och Vincent. När vi inte hetsade efter en så snabb tid som möjligt passade jag och Sofie på att brottas i gyttjan och bada i sjön. Skitigt, kallt och sjukt kul! 

​​
Innan tåget gick tillbaka till Stockholm hann vi äta våfflor hos mormor och morfar. Så himla mysigt! Bra avslut på en så fin helg. Fått träffa nära och kära, visa upp Ramkvilla, Ramoa och fina människor för Sofie, ätit gott, skrattat mycket och inte minst dragit igång tio startgrupper inför Vildmarksloppet 2017. Magiskt bra helg!

Prestation – skola, jobb, socialt

Såg precis en video om utbrändhet och konstaterade en rad saker. Fick en del tankeställare och inser att jag absolut kan bli bättre på att säga nej till saker och ting ibland. Det blir lätt väl mycket när en vill ge 110% inom både skola, jobb, vänner, familj, socialt arbete och fix hemma. Så varför hamnar så många där? Jag tror att det kan påverka att det är accepterat (och ibland ses som positivt) att göra tusen saker samtidigt. och att det är accepterat (och även här ibland ses som positivt) att plugga sent såväl som tidigt, att jobba sent såväl som tidigt och att vara tillgänglig dygnet runt.

I min värld handlar det hela om att jag tycker att så mycket saker är extremt kul! Nu är jag inte alls i en sits där jag känner att jag inte har kontroll – men jag vet också att jag behöver vara medveten om att jag lätt säger ja och vill ge 110% åt många olika håll. För jag kan tänka mig att det är lätt hänt att bara låta saker rulla för att allt är kul och sen pang så står en där med skägget i brevlådan.

Så det gäller att hitta en balans. Jag älskar att jobba samtidigt som jag pluggar. Först och främst för jag jobbar på mysigaste Skrotis-gymmet men också för att få hålla kvar i träningsbranschen som jag började i för ett antal år sedan. Såklart är det också fint med en extra inkomst och att bryta plugghjärnan med något helt annat. Jag älskar också att vara volontär på Tjejzonen. För jag vill ge något till någon annan som faktiskt gör skillnad. Kanske får det en tjej att få hjälp med psykisk ohälsa? Det har jag absolut tid att lägga några timmar i månaden på. Dessutom så älskar jag mina vänner och min familj. Blir varm i hjärtat av tanken på hur många fina människor jag har omkring mig och skulle gärna vilja spendera varje minut med alla jag håller kär. Så många jag vill träffa så mycket mer. Och hallå – jag tokälskar att skratta, ha kul, festa, gå på event, resa på weekends och liknande. Ja, vem gör inte det kanske? Men ojoj, jag är lite för mycket av en JAJAJAJA sägare till vissa saker ibland. Vänder och vrider för att hinna. (Något som absolut inte brukar sluta på ett bra sätt.) Hur eller hur – dygnet har bara 24 timmar så det blir liksom ohållbart att köra på för hårt med allt. Det går inte bara att lägga på och lägga på utan att plocka bort något. Det behöver jag bli bättre på.

För oavsett om jag gör massor av saker på grund av att jag älskar det och inte för att det är ett tråkigt måste – så kan det bli för mycket. Och även om det inte känns jobbigt så kanske det är viktigt att i alla fall se över ens vila och återhämtning för att se om den finns i vardagen. Vissa personer trivs och funkar som bäst med många bollar i luften och andra inte alls. Det går inte dra alla över en kam helt enkelt.

För min del så kör jag på en del tumregler (precis som i statistiken vi just läst i skolan). kanske behöver du också lite regler för att få en balans mellan skola och annat? Skolan är det primära men för mig vill jag inte att skolan vara mig. Det är en stor del men inte allt, allt. Mitt bästa tips till alla är att testa sig fram. Vad funkar för mig? Vill jag ens jobba? Vill jag ha en dag mitt i veckan ledig och plugga en lördag? Passar det att gå på föreläsningar eller vill jag läsa själv? Pluggar jag bäst på morgon eller kväll? När sover jag bäst? Ni fattar. Massor med frågor en kan ställa sig.

Och kom ihåg. Ta hand om er längst vägen. 

thumb_IMG_0656_1024
När vi mös med hunden i kvarnen på Västkusten i somras 

Nobelpriset i medicin eller fysiologi

Idag var dagen D för att publicera vinnarna i Nobelpriset i medicin eller fysiologi. Michael Rosbash, Jeffrey Hall och Michael Young blev de tre personerna som tillsammans fick äran av titeln. Varför de fick detta? För att de bland annat kartlagt hur dygnsrytmen fungerar hos oss. Kroppens funktioner ändras över dygnet genom den så kallade cirkadiska rytmen. Det styr en hel del av våra fysiologiska processer. Allt ifrån mental förmåga, kroppstemperatur, sömncykler, blodtryck, immunfunktioner och ämnesomsättning.

Nobelförsamlingen vid Karolinska Institutet, som utser vinnarna i medicin eller fysiologi, skrev följande i sitt pressmeddelande: “Nu hade Nobelpristagarnas upptäckter visat principerna för hur ett självgående biologiskt urverk kan upprätthålla en cirkadisk rytm.” Då det handlar om en grundläggande förståelse för hur vi är anpassade för liv på denna planet så kan det i förlängningen ge positiva effekter på exempelvis botande av sjukdom. En får dock påpeka att trots mycket kunskap så är det en bit kvar.

IMG_2458

 

 

 

Miljövänliga veckan

Som många av er redan vet så är jag med i Klimatföreningen på Karolinska Institutet. En förening som tror starkt på att inspirera till bättre val för såväl miljön som för vår hälsa. Klimatföreningen jobbar för att sprida miljöengagemang och kunskap bland Karolinska Institutets studenter och för att främja det miljömässiga arbetet på universitetet. Kunskap sprider vi genom evenemang och informationsspridning samt inspirerande föreläsningar och jobb med lokala miljöaktörer. Klimatföreningen har varit aktiv i lite drygt ett år och ibland får vi nog påminna oss om att vi faktiskt var precis i startgroparna ganska nyligen. Vi har ändå hunnit med massor av roliga och bra saker – klädbytardag, flera kaffeevent för att sprida information, samarbete med cykeldagen i Solna, samarbete med Medveten konsumtion, vi är med och utvecklar Ekoguiden, har varit med på Infopubar och liknande. Det händer med andra ord saker.

Nu i veckan är det dags för Miljövänliga veckan och vi kommer därför sprida lite extra information. Är ni nyfikna redan nu så kika in på Naturskyddsföreningen och läs mer. På tisdag står vi annars utanför Jöns Jacob och bjuder på fika och information. Kom förbi och säg hej, få med information, ställ frågor eller bara fika.

21762876_10155471326651609_2354935083733003085_o15421006_395385594130787_2632458779076595515_n