Ett seminarium om stress

Igår hade vi ett seminarium och en paneldebatt om stress. Lotta Arborelius, Göran Kecklund, Mats Lekander, Sigrid Salomonsson och Susanna Jernelöv var på plats och pratade om ämnet. Ett väldigt spännande och omtalat ämne men också ett ganska problematiskt ämne. Innan seminariet läste vi in oss på olika artiklar med olika syn på stress, kollade på TED-talk och såg hur media i vissa fall framställer stress. De tre tydligaste sakerna jag tar med mig från inläsningen och seminariet med forskare på området är följande:

Vi vet inte så mycket om stress 
Detta förvånade mig en del, men faktum är att det är många saker som inte är helt klarlagt med evidens. Till en början är definitionen inte helt klar – vad är egentligen stress? Vi vet heller inte exakt hur det påverkar oss – när de är bra och när det är dåligt. För stress är faktiskt en mekanism som är till för vår fördel från första början – något som är lätt att glömma bort i dagens samhälle. Dock är långvarig stress och stress utan återhämtning inte fördelaktigt för oss. Vad det exakt är som händer vet vi dock mindre om. Tron om att stress endast finns i moderna samhället tycks också vara en myt. Oavsett hur och var en lever så tycks det finnas stressorer runt oss.

Media, företag och på så sätt befolkningen har ofta felaktig kunskap
Egentligen precis som med så mycket annat. Från forskning till befolkning blir det allt för ofta ett glapp. Vissa fynd vänds och vrids på för att passa löpsedlar, andra är tagna från en dålig studie och resultat kan plockas ur sitt sammanhang. Som DN gjorde angående stress – som sa att delar i hjärnan krympte av stress -> men detta är endast fynd hos råttor. Eller som ett TED talk kring att akut stress är bra om vi tänker att den är bra men dålig om vi tänker att den är dålig – som tog resultat från en studie som är extremt vag. Ni förstår. Det blir fel på vägen och ansvaret om att inte sprida skräck som skulle kunna leda till mer stress, det faller mellan stolarna. Så oavsett om det är DN, Aftonbladet eller en forskare som uttalar sig – kom ihåg att ett önskat resultat nästan alltid gå att få fram.

Stressbegreppet är otroligt brett
Stress är verkligen extremt brett och är varken svart eller vitt. Det är tråkigt att inte kunna ge definitiva och raka svar men ofta är sanningen just sådan – en gråskala. Något som kan vara bra att ha med sig i princip hela tiden. Så stress som begrepp är ett stort paraplybegrepp där mycket annat ligger som underkategorier. För åter igen – sällan är det svart eller vitt.

 

Annonser

Veckans mission: operation, plugg och Amphiox

En bred variation på denna veckan. Började måndagen med att gå upp tidigt, skrubba varje centimeter av min kropp och sedan sätta mig på ett tåg mot Eskilstuna. Där skulle jag operera mitt knä och på så sätt förhoppningsvis bli kvitt att ha ont efter väldigt få steg. En väldigt liten operation väntade och trots att jag har har väldig beslutsångest över vad som skulle bli bäst – så kändes det bra när jag var på plats. Fick byta om till operationskläder och sen sitta ner och vänta. Passade på att läsa på lite om föreläsningarna som jag skulle missa under dagen, placebo och smärta, väldigt spännande så ska försöka gå nästa år när föreläsningarna hålls igen.

En timme passerade och det var dags att bedöva knät. Efter två sprutor och lika många svimningar så var jag tillbaka i väntrummet, illamående och lite omtöcknad. Kortsiktig som en är så ville jag helst dra mig ut, men snabbt därefter kändes det okej och det var dags att sövas. Allt gick fort och efter jag hade blivit sövd tog operationen bara 13 minuter innan det var dags att vakna igen. Operationen gick således bra, ganglionet som skulle plockas bort togs bort och allt annat i knät såg fint ut. Fick äta en macka innan jag själv kunde gå därifrån och ta tåget tillbaka. Var lite överdrivet optimistisk med funktionen av knät första dagarna. När bedövningen släppte och knät svullnade upp var det tårar, förtvivlan och kryckor – men nu, fem dagar senare är det bra igen och det är en stor lättnad.

Plugg på tåget
På plats och ganska redo
På uppvaket och snart dags att gå upp och lämna Eskilstuna
Så mycket snö på vägen, vackert!

Så sen har veckan rullat på. Vi har haft grupparbete om sjukdomar som vi ska presentera nästa vecka, jag har jobbat med en fördjupning och vi har haft spännande föreläsningar om stress. Ibland får jag nypa mig i armen och vakna från allt som måste hinnas med och påminna mig om hur lyxigt det är att läsa om saker som är sjukt spännande och att det är mitt ”jobb”. Helt galet och så fint att känna så. Utöver plugg har jag varit på Januaripartiii, en månadstradition med Sofie att under 2018 att ha ett speciellt happening per månad. Har också haft inbrott i källaren, sovit enligt min beteendeförändring och hängt med Rasmus.

Idag ska jag för första gången på väldigt lång tid hänga på gymmet för att själv träna. Efter att ha varit sjuk gång på gång och sen opererats så har det blivit ett stort glapp. Något som är bra att öva på att acceptera och inse att jag är en precis lika bra människa utan träningen – men också något som får mig att bli en lite sämre version av mig själv. Får lite mer energi, lite mer styrka och glädje av att få pressa kroppen och svettas. Så idag ska jag köra lite armar och rörlighet och bara känslan av att få vara i gymmiljö gör mig överlycklig. Efter träningen blir det att preppa för Amphioxen, ett gäng från klassen kommer till mig innan så det blir bubbel och snacks innan sittning och fest. Bra lördag!

Projekt: Beteendeförändring

I veckan startade vi igång med ett projekt som ska rulla på under kursen i hälsopsykologi, nämligen en beteendeförändring. Passande nog i mitt liv just nu. För samma dag som vi skulle introduceras till det hela så vaknade jag med halsont. För andra gången år 2018. För 435 gången (typ) från 2017. Efter jag plockade bort halsmandlarna vart det helt enkelt inte bättre. Eller jo, halsfluss slipper jag men jag blir fortfarande sjuk en gång i månaden. Har en läkartid på onsdag men gissningsvis så handlar detta mer om vanor jag måste ändra. Vila mer, sova mer, återhämta mig. Så min beteendeförändring kommer handla om just det. Det kommer inte lösa allt men det kan hjälpa mig på vägen.

Som förändring ska jag nämligen ta undan elektronik 30 minuter innan läggning och lägga mig senast 22.30 måndagar och onsdagar och senast 23.00 söndagar, tisdagar och torsdagar. Det är ett steg i riktningen att återhämta mig mer, ta på mig mindre och pressa in mindre saker. För i mitt fall är det nog just det – att jag vill lite väl mycket. Tror att allt hinns med bara dygnet expanderar lite. Och ja, mycket hinns i perioder med. Men det biter minsann tillbaka med att jag blir sjuk otroligt ofta. Att vara sjuk är dessutom något av det värsta jag vet (okej lite överdrivet men jag avskyr det).

Så lägger jag in bestämda tider måste jag vara mer selektiv i vissa val. Jag måste lägga undan huvudet och koppla av. För att få ihop det har jag skapat en plan, tänkt igenom det hela och laddat ner appar som motivation och hjälp. Ni kommer få följa med längst vägen och få se vilka strategier och metoder jag använder. Ikväll startar jag och appen HabitBull kommer påminna mig vid 22.00 att det snart är dags att lägga undan elektronik och gå och lägga mig. Idag blir det inte så svårt, halvsjuk och gör mig förberedd för en knäoperation imorgon så det gäller att vara utvilad.

Ny student – fem generella tips för KI

Så okej. En hel del har just börjat universitetet och har kanske tre eller fem år av studier framför er. Först och främst – snyggt jobbat! Nu är första steget och eventuellt första dagen avcheckad. Jag hoppas att det känns bra (och obsobs! Gör det inte det så avvakta och se. Första dagarna ÄR energikrävande, snurriga och kanske omtumlande.) Här kommer i alla fall fem tips för dig som ny student. Kommer i senare inlägg gå in närmare på pluggtips och tips för att engagera sig i skolan – men först och främst övergripande.

Var öppen
Var öppen för såväl nya kurskamrater, nya kurser och hela livet med studier. Att vara öppen gör det enklare att komma in i ett sammanhang och att trivas i sin vardag.

Planera
Nu ska jag först och främst säga att jag ÄLSKAR att planera och ha struktur. Men det är ändå ett tips till alla. Försök skaffa en överblick över såväl skolan som kursen och planera därefter upp din tid. Kolla upp vad som förväntas av dig. Kolla upp litteratur. Kolla upp schema. Det är så värt att ha lite extra koll från början för att sedan kunna ha koll på vad som väntar.

Håll koll på Ping-pong
På Ping-pong kommer all möjlig information upp. Information om kursen du läser, schema till kursen (kan också finnas på en öppen sida), information om inlämningar, tentor, gruppindelningar och liknande. Så tack vare Ping-pong kan du planera och få den där överblicken som jag personligen tycker är guld värd.

Se över KI:s hemsida  och KIB
Utöver på Ping-pong så kan du hitta en hel del bra information på KI:s hemsida. Ibland är det, precis som Ping-pong var i början, rörigt och svårt att hitta rätt. Men kika runt lite och se dig omkring. Här kan du hitta och ladda hem Office-paketet (gratis för studenter!), hålla koll på event och lunchföreläsningar, kolla hur du skaffar KI-kort, fixa så du kan skriva ut på ditt KI-kort, kolla öppettider för om du vill ha hjälp med rapportskrivning och uppsats och många fler saker. På KIB kan du söka artiklar och få mycket bra information till dina studier, boka grupprum och se hur du ska referera enligt olika mallar.

Skapa klassgrupp på FB
En så fin grej för att dels öka sammanhållningen i klassen men också för att hjälpas åt med saker. Allt ifrån att hojta till om en sal ändras, om en vill byta grupp eller om en vill ha anteckningar. Hjälp varandra! Och utöver klassgruppen – plugga gärna i grupp (mer om det i pluggtips-inlägget senare). Tillsammans är vi faktiskt bra mycket starkare!

img_2719

Dags för termin fyra och hälsopsykologi

Termin fyra (!!!) är igång från och med idag. Det känns galet. Det har gått så fort och jag har ändå lärt mig så sjukt mycket. Visst är det extremt mycket som en glömmer och måste repetera (typ allt känns det som ibland ;)) men en inser att väldigt mycket också har landat och liksom är med mig nu.

Så nu är utvecklingspsykologins båda moment klara. I fredags tentande vi av sista momentet som handlade om åldrandet. Ett moment som enligt mig var väldigt bra på många sätt. En liten nackdel att vi bara hade en tentainläsningsdag som var fri från föreläsningar, men annars överlag en bra kurs – duktiga föreläsare och trots att julen låg mitt emellan så var den väldisponerad och anpassad så att vi faktiskt fick julledigt. Kursen fick också ett fint avslut med en film om Lasse och Ulla, där Lasse drabbades av Alzheimers och vi nära fick följa med på den resan.

Så ett bra avslut och idag en start på hälsopsykologin. En kurs jag är väldigt peppad inför på flera sätt – men också lite nervös inför. Väldigt många äldrekursare har sagt att det är en tuff kurs som kräver mycket av oss studenter. Så ska hänga med från start, planera upp arbetet bra och se till att göra något bra av det hela. En hel del nya studenter har startat sin termin ett idag, så ett inlägg på mina bästa tips för att lyckas med studentlivet på ett bra sätt kommer komma upp inom kort. Och det jag kan skicka med redan nu? Det kommer gå fint ❤

Skolan är igång igen

Idag drog föreläsningarna igång efter jul och nyår och på fredag är det dags för terminens sista tenta. Har känt mig både lugn och stressad idag. Upp och ner. Ena sekunden filbunken som tycker veckan känns lång och mycket ändå finns i bakhuvudet. Andra sekunden hög puls över allt jag vill hinna plugga, göra, läsa och förstå. En dag i taget och en sak i taget så brukar det gå fint.

Idag pratade vi i alla fall om depression och psykisk ohälsa vid åldrande och om sjukdomar och förebyggande av dessa vid åldrande. Framför allt föreläsningen om depression och psykisk ohälsa tyckte jag mycket om. Dels för att Linnea som föreläste kändes extremt tydlig och kunnig men också för att det kändes viktigt att lära sig om. Till exempel är en vanlig föreställning att nedstämdhet tillhör åldrandet – vilket inte alls behöver stämma! Är en äldre person nedstämd är det lika viktigt med hjälp och stöd. Bra att tänka på tycker jag.

Utöver massor med plugg och timmar på föreläsning hann jag idag med en micropaus i solen (!!!!) med Astrid och Sofie. Dessutom körde jag och Rasmus ett skönt ryggpass och så stötte jag på Jessica på gymmet. Som lite extra fina inslag under dagen♥️ Nu blir det sömn innan tidigt jobb, lång dag i skolan, träning, jobb och sen hem och bara vara. Tisdagar är intensiva dagar så bra att de följs av en lugnare onsdag. För balansens, huvudets och kroppens skull liksom.

Nytt år – baksidan.

För många är innebörden av ett nytt år samma som en härlig nystart, att skåla in året med vänner och att drömma om att nästkommande år blir magiskt. Men vet ni? Högtider generellt och nyårsdagen specifikt är dagen då flest självmord sker.

Skärmavbild-2013-12-04-kl
Bild från Läkartidningen

Flera av oss (jag absolut!) kan säkert känna igen vissa högtider som lite både bra och dåliga. Nyår är ett klassiskt firande som jag som yngre ibland tyckt ha varit svårt. Det ska vara speciellt. Det ska vara mycket folk. Det ska vara roligt. Du ska ha blivit inbjuden till årets fest. Och ja – nyår kan vara magiskt – men för ganska många kan det också innebära en känsla av utanförskap och ensamhet. Det kanske är en av anledningarna att antalet självmord på nyårsdagen ökar markant. Eller känslan av att inte orka med ett år till. Att det inte blev bra förra året heller. Att det får vara nog.

Jag får ett hugg i hjärtat över att det är såhär. Att dagar som för många är lyckligast och dagar som för många innebär en härlig nystart – för vissa inte alls känns så. Jag hoppas att du som läser detta känner hopp inför 2018, men gör du inte det? Det finns hjälp att få. På riktigt. Det kan vara utmanande att hitta rätt och utmanande att orka leta vidare – men det finns hjälp även för dig.